De missie “Salang Express” is bedoeld om vanuit Kunduz drie keer 110 Afghaanse soldaten op te halen en die naar het noorden van Afghanistan te brengen waar ze zullen worden getraind door Belgen, Hongaren en Duitsers.
De operatie kende een lange voorbereidingstijd. In militair jargon wordt het “een beweging” genoemd. De afstand van Kunduz naar Kabul van 434 kilometer wordt in een dag gereden.
De beweging is genoemd naar het hoogste punt van de route, de Salang Tunnel, op 3.300 meter boven de zeespiegel. Verslaggevers Johanna de Tessières en Christophe Lamfalussy gaan mee als embedded verslaggevers voor La Libre Belgique.
Het doel van de beweging is om in drie keer 110 soldaten (per missie) op te halen in Kabul en ze naar het noorden van Afghanistan over te brengen. Daar zullen ze worden getraind door Belgen, Hongaren en Duitsers.
De route wordt afgelegd in een colonne van tientallen voertuigen. Er nemen 50 Belgische militairen aan deel. De bescherming en de vuurkracht wordt geleverd door Duitse soldaten, en Afghaanse soldaten die onder bevel staan van kolonel Hayatullah.
De weg ten zuiden van Kunduz is een betonnen weg en gezinnen werken in de velden en het landschap is indrukwekkend. Regelmatig zijn er opstoppingen.
Luitenent-kolonel Marc Lefebvre zit in het Belgische commandovoertuig. Hij vertelt dat het opleiden van het Afghaanse leger niet makkelijk is, maar is wel overtuigd van de missie.
Het opleiden van een bataljon zal volgens hem in zes maanden niet lukken. Hij noemt Afghanen “effectief wanneer ze willen, maar efficiënt en rendabel, nooit”.